Ansikts-yoga gör att du ser yngre ut


Ett 30-minuters daglig ansiktsövningsprogram i över 20 veckor förbättrade ansiktsutseendet hos medelålders kvinnor, vilket resulterade i ett yngre utseende med fylligare övre och nedre kinder, visar en ny studie utfört av Northwestern Medicine. Detta är den första vetenskapliga studien någonsin för att testa förutsättningen om ansiktsövningar ger förbättrat utseende. Studiedeltagarna, medelålders kvinnor 40-65 år genomgick två träningspass á 90 minuter ansikte
mot ansikte med en ansiktsövningsinstruktör. Hemma fortsatte de att göra dessa övningar i sammanlagt 20 veckor.

”Nu finns det bevis på att ansiktsövningar kan förbättra ansiktsutseende och minska några synliga tecken på åldrande”, säger ledande författare Dr Murad Alam, vice ordförande och professor i dermatologi vid Northwestern University Feinberg School of Medicine. ”Övningarna förstorar och förstärker ansiktsmusklerna så ansiktet blir fastare och mer tonat och format som ett yngre ansikte.

Studien som publicerades 3 januari i magasinet JAMA Dermatology menar på att eftersom ansiktet åldras förlorar huden elasticitet och fettkuddar mellan musklerna och huden blir tunnare. De fettkuddar som vi har i ansiktet matchar varandra som i ett pussel ger ansiktet mycket av sin form. När huden blir slapp, sönderfaller de tunna fettkuddarna och glider ner vilket gör att ansiktet ”faller ner”.

Men om musklerna under fettet blir större har huden mer fyllighet under den och den hårdare muskeln tycks göra ansiktet mer fylligt. Muskeltillväxt ökar ansiktsvolymen och motverkar effekterna av åldersrelaterad fettförtunning och hudslapphet. Den stimulerar alltså inte kollagen i huden utan musklerna ger en ökad volym.

Så här fungerar studien

Efter den initiala träningen med instruktören fortsatte kursdeltagarna hemma med att göra dessa övningar i sammanlagt 20 veckor. För de första åtta veckorna gjorde de övningarna dagligen i 30 minuter. Från vecka 9 till 20 gjorde de samma övningar varannan dag i 30 minuter.

Vi bjuder självklart på några av övningar här!

En är ”Cheek Lifter”: Öppna munnen och form O, placera överläppen över tänderna, le för att lyfta kindens muskler uppåt, lägg fingrarna lätt på toppen av kinden, lossa musklerna för att sänka dem och lyft upp igen. Upprepa genom att sänka och lyfta kinderna.
En annan övning är ”The Happy Cheeks Sculpting”: le utan att visa tänder, tryck läpparna mot varandra, le för att tvinga upp kindmusklerna, placera dina fingrar på varsin läpphörn och dra upp dem mot kinderna, håll i 20 sekunder.

Efter att vi på Lifetime Clinic testat detta så har de flesta av oss fått träningsvärk i kindmusklerna för absolut första gången.

Efter 20 veckor så upplevdes deltagarna upp mot tre år yngre! Snittåldern för deltagarna som innan studien startade upplevdes som 50,8 år, sjönk till 49,6 år vid åtta veckor och sedan till 48,1 år vid 20 veckor.

Så lycka till med era övningar och mejla oss gärna om hur det har gått för er!


DISCLAIMER - Resultaten kan variera från person till person
Tel: 010- 333 33 13 | E-post: info@lifetimeclinic.se

Få erbjudanden och rabatter

Ange namn och epostadress för att få aktuella erbjudanden och rabatter.

Aktuella erbjudanden

Enjoy this blog? Please spread the word :)