Håravfall

Att drabbas av håravfall är mycket vanligt förekommande och drabbar cirka hälften av alla män. Det finns än idag inget botemedel mot genetiskt håravfall. Dock finns det effektiva lösningar som lindrar symptomen. En hårtransplantation är ett bra exempel på sådan lösning. Orsaken till att vissa tappar hår mer än andra kan bero på flera faktorer, som bl.a nämns längre ner, men i de flesta fall beror det på en biprodukt till testosteron som kallas dihydrotestosteron (DHT) och är ärftligt.

Varför drabbas vissa av håravfall?

Ärftligt håravfall är vanligt hos både män och kvinnor men det drabbar män och kvinnor på olika sätt. Nära hälften av alla män och var tredje kvinna som tappar hår, gör det i olika skeden i livet. Oftast finns det en manisk fas då man tappar som mest. Det kan finns olika orsaker att man tappar håret och håravfall beror ofta på faktorer som genetiskt anlag, ålder och hormonella förändringar.

Vanligaste typen av håravfall

Den vanligaste förekommande typen av manligt håravfall är den s.k. Male Pattern Baldness, androgenetisk alopecia. Hårsäckarna som normalt producerar livskraftiga hårstrån producerar allt tunnare, kortare och sprödare hårstrån vilket ofta slutar med att den individuella hårsäcken inte producerar ett nytt hårstrå. Den här typen av håravfall orsakas av inverkan av manligt hormon på genetiskt mottagbara hårsäckar.

Kvinnligt håravfall skiljer sig från män, den följer ett annat mönster och tunnas ofta ut över hela huvudet. Vanliga orsaker till kvinnligt håravfall kan bero på stress men även störningar i sköldkörteln. Det håravfall som kvinnor upplever efter att de fött barn är oftast helt normalt eftersom man tappar färre hårstrån än vanligt under själva graviditeten.

Orsaker till håravfall

Det finns flera orsaker till varför man tappar hår, nedan följer olika typer av håravfall.

• Ärftligt håravfall (90%)
  • Ålder
  • Genetiskt anlag
  • Hormonella förändringar (DHT)

Håravfall kan bero på många orsaker bl.a:

• Stressrelaterat håravfall
  • Biverkningar från medicin
  • Efter graviditet
  • Förlust av all huvudhår (Alopecia totalis)
  • Fläckvist håravfall (Alopecia areata)
  • Andra sjukdomar

Hormonen och genetik leder till håravfall

Håravfall orsakas vanligen av en kombination av hormoner och gener som leder till mindre hår. Hormonen som leder till håravfall är det manliga könshormonet testosteron. Enzymen 5-alpha transferase är det som omvandlar testosteron till DHT.

Gener, hormoner och ålder är tre viktiga faktorer som oberoende av varandra påverkar håret. För att drabbas av genetiskthåravfall måste man ärva specifika gener från minst en förälder. Samma hormoner som orsakar acne och skäggväxt kan också orsaka håravfall. Testosteron, androgener och dess relaterade könshormon DHT, orsakar att hårsäckar förtunnas och så småning om går i en permanent vilofas.

Däremot så är håren i bahuvudet och på sidorna, givarområdet, toleranta mot DHT, vilket också är anledningen till varför hårtransplantationer med dessa hårsäckar är så framgångsrika. Således kommer dessa hårsäckar att behålla sina genetiska egenskaper när de transplanteras på nya ytor. De transplanterade hårsäckarna kommer inte att påverkas av håravfall och hårtransplantationen blir en permanent lösning.

Har du några frågor?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig så snart vi kan.